Landelijk, en ook in de regio Nijmegen, loopt het aantal besmettingen met het coronavirus weer op. Experts spreken uit dat de eerder voorspelde ‘zomergolf’ nu echt is begonnen. De stijging zal de komende maand zeker doorzetten. Daarom roepen wij onze patiënten en bezoekers op om extra alert te zijn als zij naar het Radboudumc komen.
Waarom is alertheid belangrijk?
Edmée Bowles, arts-microbioloog en hoofd van Hygiëne & Infectiepreventie: “Met een toename van de besmettingscijfers in een samenleving waarin nauwelijks beschermende maatregelen meer gelden, loop je nou eenmaal meer risico om besmet te raken. Door alert te zijn, kun je er veel aan doen om te voorkómen dat je een eventuele besmetting mee naar het Radboudumc neemt. Voor ons blijft het belangrijk om kwetsbare patiënten te beschermen tegen een corona-infectie en om te voorkomen dat medewerkers uitvallen door ziekte. Uitval van personeel heeft direct gevolgen voor onze beddencapaciteit, met meer uitstel van zorg als gevolg."
Geen ‘griepje’
Edmée Bowles: “Voor kwetsbare patiënten, zoals patiënten met een ernstige afweerstoornis, is corona zeker geen ‘griepje’. Zij lopen meer risico op een ernstig beloop van de ziekte dan gezonde mensen, ook met de variant van het coronavirus die er nu is. Maar een infectie met het coronavirus kan ook nadelen hebben voor minder kwetsbare patiënten. Het kan de aandoening verergeren waarvoor iemand behandeld wordt, de behandeling ontregelen of nieuwe langdurige klachten geven zoals long COVID."
Zo helpt u onze patiënten en medewerkers te beschermen
Iedereen kan bijdragen het Radboudumc zo veilig mogelijk te houden. Dat kan door de drie geldende maatregelen te respecteren:
- Kom alléén naar het Radboudumc als dat volgens de corona vragenlijst veilig is (tenzij u patiënt bent en de behandelaar een andere afspraak met u heeft gemaakt)
- Een zelftest doen vlak voordat u naar het ziekenhuis komt en niet te komen als deze positief is (tenzij u patiënt bent en de behandelaar een andere afspraak met u heeft gemaakt)
- In het ziekenhuis overal en de hele tijd een mondneusmasker (over mond én neus) dragen; deze worden uitgereikt bij de ingang.
We horen van veel patiënten positieve geluiden over onze maatregelen. Zij voelen zich veilig en dat is precies waarvoor we het doen. De meeste bezoekers hebben daar gelukkig ook begrip voor en houden zich er goed aan.
Uitgebreide informatie over wat de coronamaatregelen voor u betekenen, leest u op onze coronapagina.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.
Meer nieuws

Mondkapjes op minder plekken verplicht in het Radboudumc
5 december 2022Binnen het Radboudumc vervalt de mondkajesplicht in alle algemene ruimten (ingang, gangen, trappen). Op zorglocaties (bijv. poli's, behandelkamers, verpleegafdelingen etc.) wordt het mondkapje nog steeds egdragen. Bij de ingang worden mondneusmaskers daarom nog steeds uitgereikt.
naar pagina
Studenten geven massaal gehoor aan oproep om te helpen in de COVID-zorg
15 december 2021 Bijna 400 studenten Geneeskunde en Verpleegkunde hebben gehoor gegeven aan de oproep van het ziekenhuis om te helpen in de COVID-zorg. naar pagina
Medici op straat: Ook Nijmeegse artsen en verpleegkundigen de straat op
1 december 2021 In Rotterdam en Utrecht deden ze het al. Het afgelopen weekend zijn ook Nijmeegse artsen de straat op gegaan. Niet om mensen te overtuigen om zich te laten vaccineren, maar om het gesprek met hen aan te gaan en hen goed te informeren. naar paginaAfspraken en opnames op 26 juni gaan door
Op vrijdag 26 juni geldt code rood vanwege extreme hitte in grote delen van het land.
Heeft u een afspraak of opname in het Radboudumc? Deze gaan gewoon door, tenzij u een ander bericht ontvangt.
Kunt u niet komen vanwege de weersomstandigheden, neem dan contact op met de afdeling waar u de afspraak of opname heeft.
Meer informatie en adviezen? Bekijk het Nationaal Hitteplan hier.
.jpg.aspx?width=500&height=333&ext=.jpg&type=BlockColumn1Zoom1)

