Nieuws
Groot onderzoek naar dosisvermindering geneesmiddelen voor psoriasis
31 januari 2020
Radboudumc zet zich in voor de optimale inzet van medicatie. Het doel is om overdosering, verspilling en onnodig medicijngebruik tegen te gaan. De medicatie wordt daarbij zoveel mogelijk persoonsgericht en individueel op de patiënt afgestemd.
Het BeNeFIT (Belgium-Netherlands Funding of International Trials) programma, waarin ZonMw en het Belgische KCE de krachten hebben gebundeld, heeft de eerste twee subsidieaanvragen gehonoreerd. Eén daarvan is een studie naar de dosisvermindering van biologische middelen bij psoriasis, uitgevoerd door prof. dr. dermatoloog Elke de Jong en dr. Juul van den Reek van het Radboudumc in samenwerking met UZ Gent.
Het onderzoek richt zich op het verminderen van de dosis van de nieuwste generatie biologics bij psoriasis. Biologics zijn zeer effectieve middelen voor het behandelen van deze aandoening. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat de dosis TNFα-blokkerende biologische middelen bij sommige patiënten kan worden verlaagd. Voor de nieuwe generatie biologische middelen, IL17 en IL23 remmers, is nog niet bekend of dosisvermindering van deze middelen mogelijk is. De nieuwe middelen hebben andere mechanismen en veiligheidsprofielen dan TNFα-blokkers en worden steeds vaker voorgeschreven. Het is daarom belangrijk om de mogelijkheden voor dosisreductie van deze nieuwe biologische middelen tijdig te onderzoeken.
ZonMw en KCE hebben 1,6 miljoen euro toegekend om deze grote multinationale studie uit te voeren in 17 ziekenhuizen in België en Nederland.
Radboudumc zet zich in voor de optimale inzet van medicatie. Het doel is om overdosering, verspilling en onnodig medicijngebruik tegen te gaan. De medicatie wordt daarbij zoveel mogelijk persoonsgericht en individueel op de patiënt afgestemd.
Het BeNeFIT (Belgium-Netherlands Funding of International Trials) programma, waarin ZonMw en het Belgische KCE de krachten hebben gebundeld, heeft de eerste twee subsidieaanvragen gehonoreerd. Eén daarvan is een studie naar de dosisvermindering van biologische middelen bij psoriasis, uitgevoerd door prof. dr. dermatoloog Elke de Jong en dr. Juul van den Reek van het Radboudumc in samenwerking met UZ Gent.
Het onderzoek richt zich op het verminderen van de dosis van de nieuwste generatie biologics bij psoriasis. Biologics zijn zeer effectieve middelen voor het behandelen van deze aandoening. Eerder onderzoek heeft aangetoond dat de dosis TNFα-blokkerende biologische middelen bij sommige patiënten kan worden verlaagd. Voor de nieuwe generatie biologische middelen, IL17 en IL23 remmers, is nog niet bekend of dosisvermindering van deze middelen mogelijk is. De nieuwe middelen hebben andere mechanismen en veiligheidsprofielen dan TNFα-blokkers en worden steeds vaker voorgeschreven. Het is daarom belangrijk om de mogelijkheden voor dosisreductie van deze nieuwe biologische middelen tijdig te onderzoeken.
ZonMw en KCE hebben 1,6 miljoen euro toegekend om deze grote multinationale studie uit te voeren in 17 ziekenhuizen in België en Nederland.
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.
Meer informatie
Meer nieuws
Afspraken en opnames op 26 juni gaan door
Op vrijdag 26 juni geldt code rood vanwege extreme hitte in grote delen van het land.
Heeft u een afspraak of opname in het Radboudumc? Deze gaan gewoon door, tenzij u een ander bericht ontvangt.
Kunt u niet komen vanwege de weersomstandigheden, neem dan contact op met de afdeling waar u de afspraak of opname heeft.
Meer informatie en adviezen? Bekijk het Nationaal Hitteplan hier.





