Nieuws Radboudumc gaat medicijnverspilling te lijf

27 november 2019

Onderzoeker Charlotte Bekker is te zien en te horen op de NOS met haar onderzoek naar medicijnverspilling: NPO Radio1, NOS Journaals van 18.00 uur en 20.00 uur, en op NOS Online.

Er wordt voor miljoenen euro’s aan ongebruikte medicijnen weggegooid. Denk bijvoorbeeld aan patiënten die veranderen van medicijn vanwege bijwerkingen, genezing of ineffectiviteit. Zonde van de medicijnen, het geld en het milieu. Daar kan verandering in komen volgens Charlotte.
Door o.a. ‘op maat’ medicijnen te verstrekken verwacht Charlotte dat er tot 40% van de medicijnverspilling te voorkomen is. ‘Op maat’ is in kleine hoeveelheden leveren, meerdere contactmomenten met de patiënt en behandelteam om het medicijngebruik en bijwerkingen te monitoren zodat medicijnwisselingen op tijd worden gesignaleerd. Als er wisselingen optreden, wordt voorkomen dat er grote hoeveelheden zijn uitgegeven die vervolgens ongebruikt blijven.

Samen met oncoloog Ingrid Desar stond Charlotte vandaag de NOS te woord voor radio en TV.

Lees het artikel op NOS Online

Meer informatie


Afspraken en opnames op 26 juni gaan door

Op vrijdag 26 juni geldt code rood vanwege extreme hitte in grote delen van het land.

Heeft u een afspraak of opname in het Radboudumc? Deze gaan gewoon door, tenzij u een ander bericht ontvangt.

Kunt u niet komen vanwege de weersomstandigheden, neem dan contact op met de afdeling waar u de afspraak of opname heeft.

 

Meer informatie en adviezen? Bekijk het Nationaal Hitteplan hier.